Woonsituatie
Hypotheek en rente
Hypotheek
Laatst bekeken
Erlin van Brandwijk is niet alleen autofanaat, maar ook een enthousiaste, nuchtere franchisenemer uit Almelo. Al 20 jaar weet hij zijn vestiging met succes te runnen.
Vertel even kort wie je bent en welke vestiging je hebt opgestart.
Ik ben Erlin van Brandwijk en dit is mijn 20ste jaar bij Hypotheek Visie. Op 1 september 1998 ben ik de vestiging in Almelo gestart. Ik heb twee kinderen, Marleen van 25 en Laurent van 22. In mijn vrije tijd ben ik vaak op de racebaan en het voetbalveld te vinden.
Wat is je achtergrond?
Ik heb de middelbare ondernemersschool gedaan. Mijn ouders hadden een eigen juwelierszaak waar ik begon met werken. Daarna ben ik terechtgekomen bij het Bouwfonds, nu Florius genoemd, waar ik in aanraking kwam met hypotheken. Ik vond dat meteen mooi werk en ben daardoor later bij een hypotheekketen gaan werken. Binnen deze keten was echter geen plek om zelfstandig te worden. Toen ben ik overgestapt naar Hypotheek Visie.
Wat is het dat je hart sneller laat kloppen omtrent hypotheken?
Met name de omgang met mensen. De grootste uitdaging is om dusdanige constructies te bedenken dat het past in het wensenplaatje van de klant. Het hele traject naar een hypotheek is voor veel mensen moeilijk en complex. Zo krijg ik regelmatig mensen aan tafel die het verschil tussen bruto en netto niet weten. Ik probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen. Gelukkig krijg ik vaak klanten die zeggen: ‘ik zit hier een half uurtje en ik weet precies waar ik aan toe ben’. Dat is precies de bedoeling.
Waarom ben je als franchisenemer aan de slag gegaan?
Mijn ouders hadden een eigen zaak. Ik wilde zelf ook graag een eigen bedrijf beginnen. Natuurlijk had dat ook als eenling gekund, maar het was voor mij qua ondernemerschap allemaal nieuw. Het is vrij complex om arrangementen te krijgen met alle geldverstrekkers. Dat is de kracht van Hypotheek Visie – zakendoen met alle partijen.
Wat sprak je zo aan om een franchisevestiging op te richten bij Hypotheek Visie?
Ik heb gesprekken gehad met meerdere ketens. Hypotheek Visie kwam voor mij het beste uit de bus. De gemoedelijkheid, warmte en kwaliteit vielen me meteen op. Er was direct sprake van een klik. Anton vanden Bol is ook autofanaat – daarmee scoorde hij extra punten ;).
Als je Hypotheek Visie in drie woorden mag omschrijven, welke woorden zou je kiezen?
Ik zie Hypotheek Visie als een voorloper, wij leveren kwaliteit en er is veel kennis in huis. Daarnaast is Hypotheek Visie in mijn ogen laagdrempelig. Daar zorg ik in mijn kantoor in ieder geval wel voor. Mensen voelen zich fijn als ze binnenkomen. Geen marmer, geen kilheid. Soms zijn klanten zenuwachtig en dan is het fijn als ze binnenstappen in een warme omgeving.
Als je de lezers mag adviseren, waarop moeten ze dan letten bij het afsluiten van een hypotheek?
Ik let er zelf altijd op dat de wens van de klant vervuld wordt. Daarom adviseer ik lezers ook om altijd hun eigen wens in het oog te houden en goed te kijken of het gegeven advies hen daar brengt. Daarnaast let ik er goed op of ze echt begrijpen hoe alles in elkaar zit en waarom er gekozen wordt voor een bepaalde richting. Dat ze niet klakkeloos alles overnemen of aannemen.
Hoe ziet een dag er voor jou op kantoor uit?
Dat is erg divers. Ik heb afspraken, ik beantwoord tussendoor telefoontjes en regelmatig lopen er klanten binnen met vragen of documenten. Daarnaast hoort dossiervorming er ook bij.
Wat vind je zo prettig aan werken bij dit kantoor?
Dit is echt mijn tweede thuis. Het is een heerlijke plek. In Almelo weten veel mensen Hypotheek Visie te vinden.
Wat is je mooiste herinnering uit de afgelopen jaren Hypotheek Visie?
De waardering van klanten. Ik ontvang bedankmailtjes en er zijn zelfs klanten die binnenkomen met een cadeautje. De eerste keer dat een klant dat deed, kreeg ik een modelauto. Zo zie je maar weer dat je echt een band opbouwt met klanten. De klik is belangrijk, de waardering is voor mij een cadeautje op zich.
Hoe zie je de toekomst van jouw vestiging tegemoet?
Als ik terugkijk zie ik dat ik een klein kantoor heb, maar wel redelijk stabiel. We hebben de crisis overleefd en natuurlijk zijn er nog groeimogelijkheden voor de toekomst. Ik zou bijvoorbeeld meer klanten willen bedienen en meer aandacht willen besteden aan de bestaande portefeuille.
Als ik nadenk over de toekomst is dat in positieve zin. Ik ben namelijk altijd positief, dus ook over de toekomst van Hypotheek Visie. We hebben net een nieuwe aandeelhouder en daar heb ik een goed gevoel bij.